Claes Ohlson och Biltema bättre på byggnadsvård än Beijer Bygg, Colorama och Coop Bygg

1 kg linoljekitt för 29,90 kr på Biltema är en dröm för byggnadsvårdaren.

Nyligen gick jag en trevlig helgkurs i fönsterrenovering på Byggnadsvård Nääs utanför Göteborg. Och fylld av inspiration bestämde jag mig här om dagen för att inhandla litet grejer för att komma igång med jobbet. Först och främst var det linoljekitt jag behövde. Det borde väl finnas på vilken större bygghandel som helst, i dessa dagar av växande intresse för byggnadsvård. Eller?

Kap- och klyvsåg av japanmodell för bara 119 kr på Biltema. Värt ett test.

Inget kunde dock vara mer fel. Först begav jag mig till Beijer Bygg i Karlstad. Där fanns inte spår av linoljekitt. Den förste jag frågade såg ut som ett frågetecken när jag frågade efter det. Men så kommenterade en yngre kollega förnumstigt ”Det torkar bara, spricker och trillar av!”. Med raska steg begav jag mig från Beijer. Synnerligen märkligt av en så stor kedja att inte ha bättre kunskap om traditionell byggnadsvård.

En äkta japansåg från Claes Ohlson för bara 289 kronor. Ett riktigt bra pris.

Så styrde jag istället stegen mot Coloramabutiken. Även de en av de större aktörerna. Men. Även här gick jag på pumpen. Ännu en stor kedja som av någon anledning inte vill vända sig till byggnadsvårdarna. Mycket märkligt. Kvar återstod att åka till jättevaruhuset Coop Bygg på Bergvik. I deras gigantiska plåtlåda borde väl allt finnas. Vid det här laget har du säkert redan anat hur det gick. Precis. Åt fanders även här. Inte ens Coop Bygg har alltså linoljekitt i sitt sortiment.

Handsågset av japanmodell för endast 199 kroor på Biltema. Värt ett test.

Vid det här laget beger jag mig uppgiven åter hemåt med oförrättat värv. På vägen bestämmer jag mig dock plötsligt för att gripa efter ett halmstrå och svänger in på Biltema som ändå ligger på vägen. Hoppet är ju som sagt det sista som överger människan. Och se. Den som söker…. I Biltemas hyllor hittar jag det till slut. Och till ett dunderpris. 1 kg linoljekitt för 29,90. Slå det den byggnadsvårdsbutik som kan. Att döma av omdömen på nätet är det dessutom trevligt att jobba med.

En kittlampa kostar idag närmare 8000 kr. Borde gå att få fram långt billigare.

I samma butik hittar jag dessutom flera olika japansågar till likaledes låga priser. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om, med en kap- och klyvsåg av japanmodell för 119 kr eller ett helt sågset för 199 kr gör att det är värt ett försök. Motsvarande såg kostar normalt tre gånger så mycket i byggnadsvårdsbutikerna. Hos konkurrenten Claes Ohlson hittar jag glädjande nog även där en japansåg, en riktig japanare –Gyokucho Razorsaw för 289 kr. Även det minst en hundring under normalpris i byggnadsvårdsbutikerna.

Stifthammare kostar från 300 kronor. Den borde gå att tillverka billigare.

Vad blir då betyget? Underbetyg åt Beijer Bygg, Colorama och Coop Bygg för att ni inte ens har traditionellt linoljekitt i era butiker. Det är en basvara i byggnadsvården och borde vara en självklarhet i era butiker. Bättring önskas även när det gäller övriga sortimentet av byggnadsvårdsprylar. Samt när det gäller personalens kunskap. Och stort plus för Biltema (linoljekitt + japansågar) och Claes Ohlson (japansågar). Hoppas vi hittar fler fönsterrenoveringsprylar hos er inom kort – som stifthammare, stifttråd, oljeglasskärare och varför inte kittlampor. De senare borde gå att framställa långt billigare än idag. Det skulle gagna hela byggnadsvården.

21 svar till “Claes Ohlson och Biltema bättre på byggnadsvård än Beijer Bygg, Colorama och Coop Bygg

  1. Kan inte annat än att hålla med. Mycket konstigt är det att inte sådana basprodukter finns hos dessa bygg-/färghandlare. Kommer man sen och frågar efter linoljefärg, detta gäller då Colorama, då kan man bli väldigt ifrågasatt varför man är en sån bakåtsträvare och inte vill använda sig av moderna härliga färgtyper. Att sedan sätta upp limfärgstryckta tapeter som man själv måste kantskära det avråder de ifrån å det grövsta! Nästintill omöjligt att klara för gemene man, ja inte ens en målare klarar av det! Varför denna ovilja att sälja traditionella byggnads-/måleriprodukter? Tjänar man på det???

  2. Har samma erfarenhet av byggvaruhus i Stockholmsområdet, både när jag har letat efter linoljekitt och kalkbruk. Clas Ohlson hade tidigare samma linoljekitt som min närmaste byggnadsvårdsbutik säljer, men kalkbruk har jag ännu inte sett där.

    Förra året gjorde Gård & Torp ett litet test av kunskaperna om linolje- och slamfärg hos färghandlare, med nedslående resultat hos både byggmarknad och fackhandel. Se http://byggnadsvard.wordpress.com/2009/09/02/test-av-fargbutiker/

  3. Detta är uppenbarligen något som man kan undersöka och sprida kunskap om till andra.

  4. Intressant inlägg. Just prissättningen hos byggnadsvårdsföretagen gynnar inte direkt byggnadsvården. Jag handlar mitt linoljekitt från Tremco på någon av de två bygghandlarna på orten där vi bor. Woody är den ena så där finns men det är ack så dyrt. 55 kr för ett havt kilo. Biltemas pris var riktigt bra med andra ord och jag ska absolut testa det. Det är generellt som du skriver väldigt dåligt med både kunskap och utbud hos färghandlare och byggvaruhus vilket är konstigt med tanke på hur utbredd både byggnadsvården och ekologiskt byggnade blivit de senaste åren jämfört med tidigare. //Sophie

  5. Claes Ohlson har även den lilla japanska ”kofoten” som är finfin att använda när man vill dra ut spik, när jag köpte den var den avsevärt billigare än hos byggnadsvårdsbutiker.

  6. Fönsterkittet som Biltema säljer är väl inte något att rekomendera på gamla fönster eftersom det inte är ett rent linoljekitt .Då det är baserat på linolja och syntetisk hartsalkyd.

  7. En mycket viktig faktor vid val av kitt till gamla fönster är att det ska vara reversibelt. Kitt som innehåller annat än linolja och krita, blir så hårt att det inte går att få bort när man behöver renovera sitt fönster. Det är heller inte renoveringsbart som det traditionella kittet är. Det finns nog ingen seriös fönsterhantverkare som skulle använda ett kitt med alkydolja.
    mvh Ulf Norrman

  8. Hej igen Ulf! Biltemas kitt innehåller enligt burkens informationstext linolja och syntetisk hartsalkyd. Utseendemässigt, luktmässigt och hanteringsmässigtkänns kittet såvitt jag kan bedöma helt likvärdigt med linoljekitt. Har du själv provat det? Jag har köpt en burk och är definitivt beredd att prova det innan jag dömer ut det. Inte minst av prisskäl.
    Mvh, Peter Sörensen

  9. Är inte förvånad gick ut för att köpa material till renovering av stuga i västra värmland förra året gick in på trähandel i årjäng och kollade priset på virke sen jämförde jag med byggmax både priser och kvaliteer .Dubbla priset på virket i årjäng sen gjorde jag en koll på årjängs järnhandel där var det halelujapriser=skyhöga sen frågade jag efter ett snörnystan det viste inte expediten vad det var hon hade aldrig hört talas om snöre- va ä dä….angående fönsterkitt finns det på tub och med viss teknik är det enkelt att aplicera specielt på äldre tunna glasrutor

  10. Jag är oxå väldigt nyfiken då jag precis har påbörjat kittningen av 21 fönster till huset jag renoverar. Köpte Tremco 1kg på Gysinge för ca 100:- Jag blev direkt misstänksam över Biltemas låga pris men vill gärna höra mer. Om inte annat så kanske det är någon som vet vart man kan köpa större förpackningar?
    Vänliga hälsningar. Zita Wall

  11. Som kittvärmare kan användas en vanlig terrassvärmare för 99 kr på Jula, med utmärkt resultat. 🙂

  12. Skam den glädje som varar. Har också köpt kitt på Biltema i ett antal år och gjorde så även i år. Det var en annan förpackning och jag läste inte så noga på den men när jag skulle börja kitta med detta och skulle ta en klump i näven så kletar det som kontaktlim och fastnar överallt utom i falsen, löst och kletigt, går inte rulla i näven. Kan bara säga fy fn, det blir att ut och jaga.

  13. Kittlampa
    Är inte biltemas ir-lampa för under femhundringen användbar ?
    Åke Lindgren

  14. Visst är Kittlampan dyr, men visa en produkt som har total service efter 20 år och som efter 20 år säljs begagnad till samma pris som den köptes då! Kittlampan är ett verktyg för yrkesmannen som använder det år efter år. Att jämföra med andra produkter som avger värme är som att jämföra en professionell frisörsax som kan kosta 2000 med en frisörsax från Biltema för 39,90.
    Har du ett renoveringsjobb – hyr en Kittlampa för 500 för en vecka. Du frigör kanske fyra bågar i timmen så du kommer att hinna med många på en arbetsvecka! Säger konstruktören och tillverkaren Sten Trolle

    • Inte behöver man någon kittlampa. Det går ju bra med varmluftspistol om man täcker glaset med en masonitskiva.
      Och beträffande kitt så kan man ju köpa sådant hos sin lokala glasmästare. Det brukar jag göra. Det går också bra att släta ut kittet med en pensel som man doppar i kritpulver. Till och med vetemjöl kan användas i nödfall.

  15. Om nu en handlare tillhör en kedja som Colorama, får bara de produkter säljas som Colorama bestämt centralt. Så har jag uppfattat det i varje fall.
    Ger inte mycket utrymme för den lokale handlarens eventuella intresse för andra produkter. Sedan skulle jag vara försiktig med okända kittfabrikat, det
    finns säkert oseriösa företag som blandar i det som är billigare än krita och bra linolja, sådant som inte märks förrän efter några år. Fördelen med beprövade produkter är att vi vet hur de åldras.

Lämna en kommentar