Flera tunga instanser protesterar nu mot byggplaner på Malagakajen i Skärhamn

White Arkitekters exploateringsförslag får nu kritik från flera håll.

White Arkitekters exploateringsförslag får nu kritik från flera håll.

Vi har tidigare här på Byggnadsvårdsnytt uppmärksammat de kritiska röster som höjts kring de storslagna planerna på nya bostäder på Malagakajen i Skärhamn. Och nu höjs kritiska röster från flera håll, bland annat från flera tunga instanser, läser vi i en artikel av journalisten Bengt Bendix i GP den 20 september 2008.

NCC, som bygger etapp två av Havsporten, är positiva till exploateringen men är mycket kritiska till de höga hus som planeras.

”För oss känns det som fel skala i ett bohuslänskt kustsamhälle”, skriver NCC:s projektchef Peter Granstedt.

Förslagets huskroppar kommer också att ta en stor del av utsikten för husen i Havsporten etapp två.

”Detta kan vi inte acceptera”, skriver NCC.

Länsstyrelsen är inne på samma linje.

”Ett höghus på 47 meter skulle förändra landskapsbilden på ett markant sätt”.

Eftersom området är av riksintresse anser länsstyrelsen att ”det är viktigt att ny bebyggelse utformas så att den på bästa möjliga sätt passar in i sin omgivning”.

Också lokalbefolkningen har varit starkt kritiska till projektets utformning och placering, och en protestlista med hela 878 namnunderskrifter har lämnats in till kommunen. En av de första som skrev under var Lena Almbratt.

– Jag tycker kajen ska snyggas till och att det ska byggas bostäder. Men det ska absolut inte bli något höghus. Ett sådant passar inte in i vår skärgårdsmiljö. Det känns inte heller okej med ett höghus intill berget där vi ligger och solar. En del av charmen med Skärhamn är ju att det finns två badplatser mitt i centrum, säger hon.

Men varken planchefen Jan Rehnberg, kommunalrådet Martin Johansen eller stadsarkitekt Tore Järvengren tycker att det presenterade förslaget är onödigt provokativt.

– Visst handlar det om ett trendbrott för ett kustsamhälle som Skärhamn, men det är inget fel i att prova något nytt, menar Jan Rehnberg.

En uppfattning som han uppenbarligen börjar bli allt mer ensam om.

Skrivet av Peter Sörensen, länsombud i Värmland

2 responses to “Flera tunga instanser protesterar nu mot byggplaner på Malagakajen i Skärhamn

  1. jenaette lagervall

    Hej igen!
    Samrådsmöte den 3/3-10. Höghuset har tagits ner till den höjd cisternen har idag 24 m ca. Detta trodde vi nog att vi skulle kunna åstadkomma. Därför att vi trodde att det var lockbetet och även subjektet för den förändring som behövs för att ”tillmötesgå” sakägarna. Planförfattarna anser också att de på en del andra punkter varit tillmötesgående. Detta kommer att framgå under samrådsmötet. Vi kommer att bjuda in ansvariga politiker. Vi vill att de skall förstå vad många små frimärksexploateringar kan resultera i. Tyvärr har man planlagt flera projekt förutom Malaga med ca 900 ytterligare trafikrörelser, Dunkavlemyren med ytterligare 60 bostäder samt ett sedan tidigare planlagt område Nordviks berg med ca 120 lgh. Till detta kommer , museum/forskningsstation att läggas till samma anslutande väg. Här har vi uppgifter på att de räknar med 100.000-tals besökare. Vår väg 721 klarar precis av den trafiken vi har idag tilsammans med den fördubbling som sker under sommarmånaderna. För några av oss kommer det att vara 3 stora byggarbetsplatser under flera år inom ca 150m. Detta har vi också att se fram emot. Jag återkommer.

  2. jenaette lagervall

    Hej igen!
    Trafikfrågan skall löpa paralellt med planförslaget. Något vi inte kan acceptera efter som detta redan varit en omstridd fråga i minst 15 år. Utformningen som vi inte i detta läge får ta del av skall vara ”säljbar”. Detta sett ur exploatörens vinkel.Vi vet att flera av husen är definierade som ”hisshus” vilket då skall få oss att förstå att de blir höga.Här ställer man sig frågan hur lite betyder ÖP? Vår är sedan 2003 och redan efter sju år får vi till svar att ”det är en ny tid nu”. Lagstiftaren hade nog inte tänkt att släppa detta i händerna på politiker som inte har en aning om vad de syslar med. Lika konfunderad blir man tänker på att de sitter på sina mandat och skall ha tankarna ca 50 år framåt för långsiktigheten och hållbarheten i sina beslut. MKB har inte det innehåll som den borde ha. I detta förslag löper också ett ärende om en båthamn om 150 båtar. Denna båthamn ligger för en del ca 150m bort i sydvästligt läge. I ett draghål alltså. Det skall byggas privatbostäder på en av fastigheterna som fortfarande skall drivas som varv. Här gör man ingen miljöinventering ”därför att verksamheten inte ändras” trots att de skall bo människor alldeles bredvid utöver detta skriver man i planen att det ”inte skall var några hus närmast varvet”. I området kommer man alltså att grundlägga rätt på föroreningar sen 1915 utan att veta vad det är och hur mycket. Frågan är vilket syfte planförfattarna kan ha med denna typen av skrivning. Här är vi mycket besvikna på att PBL inte detaljstyr i större utsträckning Varför inte beskriva hur det faktiskt är? Planen kommer att antagas i maj enligt uppgift. Då får vi överklaga planen. För det viktigaste är faktiskt att vi får ett område som inte är ”provokativt utstickande” utan passar in. Därmed inte sagt att detta måste vara ”vitt med röda tak” . Vi har ett annat pågående ärende på Klädesholmen i anslutning till ett gammalt hamnmagasin. Här har fantasin flödat i ”äkta skärgårdsmiljöanda”. Fram för mer sådant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s