Vargöns Station. Senaste offret i en av de största svenska kulturmiljöskandalerna i modern tid.

Vargöns Stationhus, då under namnet Rönnum, i början av förra seklet.

Vargöns Stationshus utanför Vänersborg har troget stått på sin plats i över 150 år. Men nu är det ett minne blott. Här om dagen revs huset med grävskopor i riktigt gammal 1960-talstil. Platsen där det en gång så stolta stationshuset stod är nu tom och övergiven.

Rånnum. En som seden bjöd både påkostad och pampig station.

Vargöns station, eller Rånnums Station, som den ursprungligen hette, blir därmed det senaste offret i en av de i mitt tycke största kollektiva svenska rivningsskandalerna i modern tid. Skövlingen, för att inte säga utplåningen, av stora delar av det svenska arkitektoniska järnvägsarvet. Signerad Trafikverket.

Vargön i början av 2000-talet. Skändad, tom och övergiven.

Deras beslut att avveckla och avyttra de fastigheter de inte anser sig ha bruk av har i realiteten inneburit att merparten av dem gått samma öde till mötes som Vargöns Station. Det är en kulturmiljöskandal så huvudlös att den näppeligen kunnat genomföras i något annat land än det byråkratstyrda Sverige.

Vargöns Station nov 2011. Kulturmiljöskandal signerad Trafikverket. Foto:Thomas Fast

–Jag tycker att det är beklagligt att det rivs, jag ville väldigt gärna att det skulle bevaras, säger Kristina Rosell (FP), ledamot i byggnadsnämnden.

– Det är tragiskt. En stor kulturhistorisk förlust, säger Lars Bergström är antikvarie på Västarvet i Vänersborg.

Jag delar deras uppfattning. Det är beklagligt. Tragiskt. Och en stor förlust. Att denna utplåning av det svenska järnvägsarvet får fortgå är en kulturmiljöskandal av praktformat. Det är fullkomligt obegripligt.

Peter Sörensen
Länsombud i Värmland

Läs mer: Stationhuset nu ett minne blott | ttela.se, 29 nov 2011

About these ads

6 svar till “Vargöns Station. Senaste offret i en av de största svenska kulturmiljöskandalerna i modern tid.

  1. Du har så rätt, igen. Otroligt att det bara pågår.

  2. Råkade ta någon bild på stationshuset för någon månad sedan. Visste inte att det skulle rivas.
    http://kulturinatur.blogspot.com/2011/12/jarnvagsstationen-i-vargon.html

  3. Det jag tycker är mest sorgligt är att TrV är så fixerade vid att riva alla gamla fina stationshus. I många fall finns det intressenter som är beredda att köpa loss och fixa till husen, både privatpersoner, föreningar och företag. Men nej, TrV gör det halvt omöjligt för någon att köpa gamla järnvägsbyggnader och låter hellre grävskoporna härja.
    Tragiskt, säger jag bara :/

  4. Vill minnas en tjänstebostad intill Stationshuset i Vänersborg som revs någon gång i början på 80-talet. Det fanns inga större fel på huset och det var dessutom byggd med mycket hög kvalité i både utförande och material. På den platsen finns numera….luft. Den revs för rivningens skull.

  5. Tony. Tack för länken och bilderna. Visar än tydligare hur vackert och välbevarat huset var.

    Julio. Säkert stämmer detta. Stationshusen och de kringliggande fastigheterna är inte sällan i ett mycket gott skick trots att de stått utan underhåll på senare år. Visst är det ett huvudlöst sätt att bete sig.

    Lars-Mohammed. Visst är det tragiskt. Trafikverket utför sitt uppdrag med maskinell och oemotionell inställning. Sitt eget kulturarv ser man inget värde i att medverka till att bevara. Inga onödiga hus = inga onödiga bekymmer.

    På det stora hela så är dock naturligtvis kommunerna och ortsinnevånarna lika stora syndare. Hade en verklig vilja att försvara kulturarvet, för det är ju i första hand ett lokalt kulturarv, funnits, så hade naturligtvis husen kunnat räddas. Men en verklig sådan vilja saknas i de flesta fall. Åtminstone en som är villig att ta ekonomiskt ansvar. För det kostar ju pengar att ha ett hus. Därför måste det finns en idé om dess användning som är ekonomiskt bärkraftig. I alla fall om det ska stå uppvärmt och användas. Så, någonstans bär vi alla skuld till det som skett och sker med järnvägsbyggnaderna. Kulturmiljöer och kulturarv har helt enkelt inte någon hög status i Sverige idag. I mina ögon är det sorgligt. Ett land som inte värnar sitt kulturarv är i mina ögon ett rot- och själlöst land. Ändå är det många som bryr sig. Men vi knyter näven i fickan och ser stillatigande på medan det sker. Och tycker att ”någon” – inte sällan kommunen, eller Trafikverket – borde ha gjort något. Frågan är vad vi kan göra för att förändra detta. För vi är ju alldeles uppenbart en hel del folk som bryr oss om dessa miljöer. Och om den historia de berättar.

  6. Det spelar ingen roll hur bevarandevärt byggnader är. Kommunen vill bevara men Järnhusen överklagar till Länsstyrelsen där man får rätt att riva.
    Öxnereds stationsområde ser tyvärr ut att bli nästa kulturoffer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s